Artrose van de heup en de knie

Wat is artrose?

Artrose is een aandoening van de gewrichten. Ze tast het kraakbeen aan en ook allerlei structuren rondom het gewricht, zoals het bot, de spieren en de gewrichtsbanden.  De aandoening is chronisch (ze gaat niet meer over) en langzaam progressief (het wordt langzaam erger).  Toch is het beloop niet bij iedereen hetzelfde: sommige mensen zullen lange tijd dezelfde klachten hebben, anderen ervaren geleidelijk meer klachten.

Artrose is niet hetzelfde als slijtage: het is geen ouderdomsziekte, niet iedereen krijgt het en er is wat aan te doen!  De ziekte kan niet genezen worden, maar je kan wel wat aan de klachten doen.

Welke klachten geeft artrose?

Pijn

Startpijn: pijn bij in beweging komen na rust.
Pijn bij belasten of bewegen: pijn die geleidelijk ontstaat en toeneemt als gevolg van bewegen of belasten.

Stijfheid

Stijfheid, vnl. in de ochtend (ochtendstijfheid) en na een periode van rust (startstijfheid).  Bewegen zorgt voor een vermindering van stijfheid.
Stijfheid kan ook een gevolg zijn van bewegingsbeperking, bijv. een knie die niet meer volledig gestrekt of gebogen kan worden.

Spierzwakte

Als gevolg van pijn en stijfheid gaan mensen met artrose vaak minder bewegen, waardoor de omliggende spieren verzwakken.  Hierdoor wordt het moeilijker om activiteiten uit te voeren en kan onzekerheid of een gevoel van instabiliteit ontstaan.

Krakend geluid bij bewegen

Soms maken je gewrichten een krakend geluid bij bewegen, als gevolg van de veranderde structuur van kraakbeen en onderliggend bot.  Dit komt vaak voor bij artrose, is niet pijnlijk of schadelijk en zegt niets over de ernst van de artrose.

Ontsteking van het gewricht

Artrose kan leiden tot ontstekingen in het gewricht.  Het gewricht is dan pijnlijk, warm, stijf en gezwollen.

Moeilijkheden met het uitvoeren van activiteiten

Al deze klachten kunnen ervoor zorgen dat het moeilijker wordt om activiteiten uit te voeren en deel te nemen aan het dagelijks leven, zoals huishouden, hobby’s, werk, …

Een aantal factoren kunnen uw klachten erger maken, zoals:
– Een te hoog gewicht
– Weinig spierkracht in het bovenbeen
– Inactiviteit, weinig beweging. Weinig beweging zorgt voor sneller optreden van pijn, terwijl uw mogelijkheden afnemen.

Diagnose

De diagnose wordt gesteld op basis van een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek.  Een combinatie van symptomen en klachten leidt tot de diagnose.  Een röntgenfoto is niet nodig, maar wordt soms gebruikt om andere aandoeningen uit te sluiten.  Er is geen verband tussen de ernst van de gewrichtsschade op de foto en de ernst van de klachten van de patiënt.

Wat kunt u doen?

Door goed met de klachten om te gaan kunt u ervoor zorgen dat ze niet verergeren, of zelfs verbeteren.  Een goede omgang betekent:

– Een goede balans tussen belasting en belastbaarheid
– Voldoende bewegen
– Uw belastbaarheid verhogen (zorgen voor een goede conditie en voldoende kracht)
– Uw belasting verlagen (indien nodig)
– Gewicht verliezen (indien nodig)
– Pijnstilling (indien nodig)

Lukt het niet om zonder hulp bovenstaande tips in praktijk te brengen en te zorgen voor meer beweging?  Dan kunnen wij u helpen!  Wij geven uitleg en advies voor een goede omgang met de klachten en begeleiden u naar meer beweging, meer kracht en een betere conditie.

De klachten van artrose kunnen door oefenen en bewegen aanmerkelijk verminderen.  Is er na een periode van oefenen onvoldoende afname van pijn en verbetering in dagelijks functioneren, dan kan een gewrichtsvervangende operatie een optie zijn.

Voor de operatie kunnen wij helpen om uw kracht en conditie te optimaliseren, omdat dit een gunstig effect heeft op het herstel na de operatie – na de operatie begeleiden wij het herstel.

Bronnen:

www.defysiotherapeut.com