RUGPIJN

Bekijk andere interessante onderwerpen via de knop ‘Interessant’ in het menu!

Zowel acute als terugkerende of chronische rugklachten kunnen je hele bewegen beheersen.

Acute rugklachten:

plots of geleidelijk ontstaan, hevige pijn bij specifieke bewegingen die zorgt voor (forse) beperking in beweging.

Ontstaan door een (plotse) beweging, of bij opstaan uit bed.  Stekende pijn bij bukken, bij opstaan of bij een bepaalde beweging.  Zeurende pijn bij staan of zitten, die wegtrekt bij beweging.  Of pijn bij bewegen die wegtrekt in rust, bij zitten of liggen.

De meeste rugpijn (95%) is gewone (of aspecifieke) rugpijn, en dus niet het gevolg van een ziekte, beschadiging of afwijking van de rug.  Lage rugpijn situeert zich tussen de onderste ribben en de billen, soms met uitstraling naar de benen.  De pijn kan heel hevig zijn, maar is goedaardig en wordt na enkele dagen tot weken steeds minder.

Je hoeft dus niet te panikeren, maar je moet je rug wel goed verzorgen.  En dat betekent in de eerste plaats in beweging blijven: bezig zijn in huis, wandelen, fietsen, … En rust nemen als het nodig is, maar niet te lang.  In de tweede plaats veel van houding veranderen: niet te lang staan, zitten of liggen maar de verschillende houdingen afwisselen.  En ten laatste zwaar werk (tillen, slepen, …) uitstellen tot later.

Herken je je hier niet in, maak je je toch zorgen of zit je met een vraag?  Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder.

Chronische rugklachten:

Al langer bestaande pijn, die nooit helemaal weggaat en toeneemt bij beweging/belasting of

Terugkerende rugpijn, die helemaal weg was maar weer terugkomt bij veel belasting of een verkeerde beweging

Je gaat denken dat het nooit meer over gaat.  Dat je gewoon niet meer zo lang op de fiets moet zitten.  Dat je zelf beter niet meer in de tuin werkt.  Dat lange wandelingen verleden tijd zijn.  Dat er toch niks aan te doen is.  Dat je er geen vat op hebt.

Maar dat hoeft niet zo te zijn!  Met meer kennis over lage rugpijn en over de factoren die de klachten beïnvloeden kan je zelf aan de slag om meer controle te krijgen over de klachten.

Weten wat er aan de hand is en hoe je daar het best op reageert, zorgt voor de juiste reactie bij klachten en een zo snel mogelijk herstel.  Weten hoe de klachten ontstaan zorgt ervoor dat je ze kan voorkomen.  Weten wat je beschermt maakt dat je ervoor kan zorgen dat ze minder vaak optreden.

Wil je meer controle krijgen over de klachten?  Wij leren jou hoe het kan!

Wat doen we?

In een vraaggesprek en onderzoek gaan we op zoek naar de aard van de rugklachten, de achterliggende oorzaken en de factoren die een goed herstel in de weg staan.

Samen zorgen we voor herstel door:

– spieren en gewrichten te behandelen, we creëren de optimale omstandigheden voor herstel

– inzicht te geven in wat er aan de hand is en wat je zelf kan doen om het herstel te bevorderen

– je te leren hoe je ervoor kan zorgen dat de klachten wegblijven

Neem contact met ons voor een afspraak of meer informatie.